Pensioencommunicatie

Mensen openen geen brieven van pensioenfondsen en geven hun e-mailadres niet door. Of ze vergeten belangrijke levensgebeurtenissen te melden die hun pensioen beïnvloeden. Als er één onderwerp is dat (onterecht!) kan rekenen op weinig interesse van burgers, dan is het wel het pensioen. Gelukkig krijgen we mensen vaak wél in beweging met slimme breintechnieken.

Pensioenlandschap op z’n kop

De Wet Toekomst Pensioenen (WTP) heeft het hele pensioenlandschap flink op z’n kop gezet. Sinds 1 juli 2023 is de wet van kracht. Maar bij veel pensioenfondsen en -uitvoerders roept de nieuwe wet vragen op. Want hoe leg je ‘m goed uit aan deelnemers en hoe voorkom je dat ze afhaken? En hoe zorg je ervoor dat de deelnemers zelf in actie komen?

Door de WTP moeten mensen nóg meer zelf doen en eigen keuzes doorgeven. Lastig, want veel deelnemers voelen weerstand (dat noemen we ook wel inertia). Daarom doen we deskresearch, organiseren we werksessies en interviewen we deelnemers. Zo achterhalen we drijfveren, motivaties en weerstanden. Pas als we die scherp hebben, kunnen we breintechnieken uit de gedragswetenschap inzetten om mensen in beweging te krijgen.

Gedragsverandering binnen de pensioenwereld

Kleine veranderingen in de opmaak van een envelop of de indeling van een brief, gecombineerd met breintechnieken en praktische handvatten, kunnen al een groot verschil maken. Soms is er een grote campagne nodig met handelingsperspectief, die emotioneel raakt. Zoals deze campagne voor pensioenuitvoerder ABP, welke we speciaal op vrouwen hebben gericht. Onderzoek laat namelijk zien dat 1 op de 3 stellen scheidt, waarna een grote groep vrouwen in financiële problemen komt omdat hun pensioen niet goed is geregeld. En zo zijn er nog genoeg thema’s waarbij we op verschillende niveaus slimme communicatiemiddelen kunnen ontwikkelen.

Veel ervaring

We werken voor de grootste pensioenuitvoerders en bijbehorende fondsen in Nederland. Denk aan APG, TKP en PFZW. Organisaties die allemaal te maken hebben met veranderingen door de WTP, maar ook allemaal deelnemers hebben met eigen weerstanden, motivaties en drijfveren. En juist daarom vinden we het elke keer weer een leuke uitdaging om samen met opdrachtgevers te zoeken naar de juiste oplossing voor de doelgroep.

Herkenbaar?
Sta je ook voor de uitdaging om de WTP begrijpelijk te maken voor jouw deelnemers? En ze tegelijkertijd gerust te stellen? Wij denken graag met je mee. Neem contact op met onze adviseur Celia en ontdek hoe we jou kunnen helpen.

Bellen
Mailen
Bezoekje

Contact

Wil je meer weten over pensioencommunicatie? Neem dan contact op met Celia.