40 meter remweg
Provincie Utrecht
Lang hè?! 40 meter, dat staat gelijk aan 12 kano’s, 22 bakfietsen of 110 pizzadozen. Wat we willen laten zien met deze bewustwordingscampagne? Dat het even duurt voordat een tram stilstaat; zomaar oversteken op een tramkruising is dus niet slim! En: de tram heeft altijd voorrang.
Bewustwordingscampagne voor weggebruikers
Ieder jaar gaat het wel ergens mis: een tram komt in botsing met een auto, fietser of voetganger. Uit onderzoek blijkt dat de oorzaak vaak ligt bij onoplettendheid, onbekendheid of roekeloosheid van weggebruikers. De vraag aan Enof was daarom: ontwikkel een jaarlijks terugkerende campagne om aandacht te vragen voor de tram. Richt je hierbij op de eigen verantwoordelijkheid van weggebruikers.
De strategie
We kozen bewust niet voor een campagne waarbij we mensen belerend aanspraken op gevaren van oversteken bij rood licht. In plaats daarvan ontwikkelden we een bewustwordingscampagne gericht op het ‘waarom’ van het gevaar: de enorme lange remweg van 40 meter(!) bij de tram. Vervolgens verpakten we die boodschap op een opvallende manier, door die 40 meter te koppelen aan x keer een bepaald opvallend attribuut: een kano, een pizzadoos en andere ‘gekke’ attributen in de stad op een weg.
Crossmediale aanpak
We kozen voor online en offline zichtbaarheid. Offline langs het tramtracé met abri’s. Online via een socialmediacampagne, gericht op een zo groot mogelijk bereik. In de uitingen hebben we een game-element toegevoegd, waarbij de ontvanger moest raden hoeveel pizzadozen gelijkstaan aan 40 meter.
Goede score op bereik
Meten is weten! We hebben daarom een o- en 1-meting laten uitvoeren. Uit de resultaten blijkt dat een aanzienlijke meerderheid van de weggebruikers die de campagne hebben gezien, de campagne als nuttig en relevant beoordeelt. Bovendien zijn veel weggebruikers bewust geworden van het feit dat de remweg van een tram 40 meter is.
Het hoofddoel van de campagne was om zoveel mogelijk mensen bereiken in de provincie Utrecht. Via Facebook, Instagram en YouTube werden veel inwoners van de provincie bewust gemaakt van de remweg van een tram. Alleen al de online uitingen behaalden 3,5 miljoen weergaven tijdens de campagneperiode.
Resultaten
Online campagne in de hele provincie
Best lang… zo’n remweg
Verschillende varianten langs het hele tramtracé
Bekijk ook deze video van provincie Utrecht over de campagne:
“Een campagne over een serieus onderwerp, met een knipoog. Door die grote, logge tram te vergelijken met alledaagse voorwerpen wordt de remweg tastbaarder.”
Krijn – Adviseur
“Een campagne over een serieus onderwerp, met een knipoog. Door die grote, logge tram te vergelijken met alledaagse voorwerpen wordt de remweg tastbaarder.”
Krijn – Adviseur
Bellen
Mailen
Bezoekje
Contact
Wil je meer weten over het maken van een opvallende campagne? Neem dan contact op met onze adviseur Ronald.
De knappe koppen
Aan dit project werkten onder andere…
Krijn
Entertrainer, improvisator, woordwonder, adviseur a.i.
Thiske
WannaB&B’er, berggeit, biker, lead designer
Martijn
Muziekfan, taalspons, bierkenner, animator, dtp’er
Kristin
Fashionista, wijnliefhebber, ochtendsporter, operationeel manager