Branding en positionering
Dit is ALFAM
ALFAM (100% dochter van ABN AMRO) worstelde als kredietverstrekker in Nederland met een verouderde merkidentiteit, uitstraling en verouderde middelen zoals de website. Tijd voor vernieuwing!
In werksessies terug naar de kern
Bij het aanscherpen van het merk ALFAM en de submerken DEFAM en Greenloans werd duidelijk dat de merken zich sterker willen richten op de kern: betrouwbare consumentenleningen van Nederlandse bodem.
In verschillende werksessies werkten we het uit. Want wat maakt dan het verschil als je Nederlands bent? Welke plek neemt Alfam dan in t.o.v. concurrenten op de Nederlandse kredietmarkt? En wat zijn dan de beloftes met overtuigende bewijsvoering? Daarnaast werkten we alle scenario’s uit hoe de merken zich onderling verhouden onder ABN AMRO.
Strategie
We kozen voor een House-of-brands structuur, waarbij ALFAM zelf als holding boven de submerken gepositioneerd werd. Met als doel dat de submerken ook zelf met een eigen duidelijkere propositie en beloftes in de markt konden worden gezet. Voor alle merken ontwikkelden we vervolgens nieuwe corporate stories, kernwaarden en een eigen pay-off zoals: ‘Alfam creëert mogelijkheden’ en ‘Defam voor verantwoord lenen’. Greenloans (duurzame leningen) kreeg een eigen propositie binnen het merk Defam.
Nieuwe visuele identiteit
Op basis van die nieuwe uitgangspunten, corporate stories, kernwaarden en pay-offs ontwikkelden we een nieuwe visuele identiteit en modernere schrijfstijl. Zo lieten we de merken tot leven komen met nieuwe vormelementen met een verhaal. En dit lieten we terugkomen op de nieuwe websites, animaties en alle andere middelen.
Resultaten
Een aangescherpte positionering voor ALFAM en DEFAM
Samen met de klant aan de slag
Met een designsprint
Bellen
Mailen
Bezoekje
Contact
Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen als het gaat om strategie en positionering? Neem dan contact op met onze adviseur Ronald.