Jij ziet het. Dat is bijzonder

Wervingscampagne Kentalis

Kentalis Wonen en Dagbesteding vroeg ons een wervingscampagne te ontwikkelen waarmee ze binnen no-time 30 fte konden opvullen. Een ambitieuze vraag, zeker omdat er bij vrijwel elke zorginstelling een schreeuwend tekort aan personeel is.

De strategie

Wat is de ideale collega binnen Kentalis? Samen met medewerkers gingen we op zoek naar het antwoord. Wat moet deze persoon kunnen? En wat maakt iemand geschikt om te werken in deze intensieve zorg met deze speciale doelgroep? ‘Je bent voor onze client de poort naar de buitenwereld, maar je moet in kleine bewegingen inschatten wat een client wil’, was een terugkerende uitspraak. Deze hebben we uitvergroot met de campagne: ‘Jij ziet het. Dat is bijzonder’. Gevolgd door een campagne met een serie, waarin cliënten van Kentalis de hoofdrol spelen in dagelijkse situaties.

Jij ziet het. Dat is bijzonder!

Naast werving was het ook nodig om de doelgroep goed duidelijk te maken in wat voor omgeving ze terecht zouden komen. Want voor deze job is zeker niet iedereen geschikt! In de woongroepen van Kentalis wonen vooral jongeren en volwassenen. Ze zijn doof of doofblind en hebben daarnaast een verstandelijke of lichamelijke beperking. Psychische problemen komen ook veel voor. Dit maakt de communicatie – en daarmee de begeleiding – complex en uitdagend.

De begeleiders zijn soms letterlijk de oren en ogen van de cliënt. Ook kunnen veel cliënten niet vertellen wat ze nodig hebben, of hoe het met ze gaat. Echt contact maken is daarom super belangrijk. Alleen dan is het mogelijk om elk signaal te zien en te begrijpen. Hoe klein ook. Wie dat kan, is bijzonder!

Resultaten

26 nieuwe medewerkers geworven

Zij waren een match

2 werksessies

Inzicht in Kentalis en de doelgroep

7 echte cliënten voor de camera

Model voor een dag

Video voor de socialcampagne

De perfecte match

Het is belangrijk dat de nieuwe medewerkers niet alleen komen, maar ook blijven. Daarom hebben we eerst persona’s opgesteld om de ‘perfecte kandidaat’ te omschrijven. Daarna hebben we een stevig concept en plan neergezet waarbij we de nieuwe medewerker aanspraken op zijn scherpe blik (jij ziet het). Ook hebben we treffende portretten en filmpjes geschoten van de cliënten. Zo kreeg de doelgroep een realistisch beeld van de client. De socialmediacampagne had zichtbaar resultaat: in korte tijd heeft Kentalis ruim 26 nieuwe medewerkers geworven.

Bellen
Mailen
Bezoekje

Contact
Wil je meer weten over het maken van een effectieve campagne? Neem contact op met onze adviseur Ronald.

De knappe koppen

Aan dit project werkten onder andere…

Meer zien?

Campagne en toolkit

Pensioenfonds BPF Beton