HEY LOSER
Campagne straatintimidatie voor gemeente Utrecht
Ja, da’s lekker binnenkomen, he? Als gemeente Utrecht je vraagt om een campagne te bedenken tegen straatintimidatie, dan werken lieve woordjes nou eenmaal niet. En het bleef niet bij ‘loser’.
Het probleem in Utrecht
Straatintimidatie is een groot probleem: 80% van de vrouwen in grote steden wordt met regelmaat geïntimideerd. Schokkende cijfers. Gelukkig gaat de gemeente Utrecht straatintimidatie (als eerste grote gemeente in Nederland!) strafbaar maken. Een duidelijke missie. Maar hoe vragen we aandacht voor dit probleem en de aanpak van gemeente Utrecht?
De strategie
De gekozen strategie is gericht op daders. Specifiek op mannelijke daders. Onderzoek laat namelijk zien dat in de meeste gevallen van (seksuele) intimidatie, mannen de daders waren. We ontwikkelden een campagne waarin opvallende mannenmonden grove uitspraken deden. Uitspraken die we letterlijk overnamen uit de onderzoeken en interviews. We bestempelden de uitspraken als ‘loser-gedrag’, met het oog op een schurende campagne. Daarnaast ontwikkelden we voor landelijke aandacht een opvallende activatie waarbij we de rollen eens omdraaiden.
Hé pssst… hey jij daar, kom eens kijken!
Niet vrouwen, maar nietsvermoedende mánnen kregen te maken met naroepen, -sissen en -fluiten, door een – letterlijk – grote vrouwenmond.
Klinkt simpel, maar de uitvoering was uitdagend. We regelden een control-room met verborgen actrice, regisseur en producer en op 5 plekken waren camera’s verborgen voor het publiek. Een razende reporter en cameraman liepen op straat om mannen na de actie te interviewen.
Het resultaat
Een grote vrouwenmond midden in het centrum van Utrecht? Dat ontgaat niemand! En dat bleek. De actie is landelijk opgepikt door onder andere het NOS Journaal, RTV Utrecht, De Telegraaf, Hart van Nederland, het AD en DUIC. “Wij willen met deze aanpak de norm voor deze groep veranderen”, aldus Burgemeester Sharon Dijksma tegen DUIC.
Video van de guerilla-actie
Resultaten
“Echt een gewaagde dadergerichte campagne met impact. Het is door veel verschillende media opgepikt.”
Ronald, adviseur
“Echt een gewaagde dadergerichte campagne met impact. Het is door veel verschillende media opgepikt.”
Ronald, adviseur
Bellen
mailen
bezoekje
Contact
Wil je meer weten over het maken van een opvallende campagne? Neem contact op met Ronald.
De knappe koppen
Aan dit project werkten onder andere…
Kristin
Fashionista, wijnliefhebber, ochtendsporter, operationeel manager
Ronald
Muzikant, concreetmaker, sporter, strategy director
Thiske
WannaB&B’er, berggeit, biker, lead designer
Ed
Zeeman, buitenslaper, natuurmens, aanpakker, dtp’er