Buurt voor buurt aardgasvrij
Gemeente Utrecht
De energietransitie verplicht gemeenten om in 2050 aardgasvrij te zijn. Gemeente Utrecht wil dat waar mogelijk al eerder bereiken. Daarom ontwikkelde zij de buurtaanpak aardgasvrij: een plan om per buurt aan de slag te gaan. Dit vroeg om een uitgebreide communicatiestrategie, die bewoners effectief betrekt bij de energietransitie.
Bewoners betrekken
Veel bewoners voelen zich onzeker over het onderwerp aardgasvrij wonen. Ze weten niet wat het betekent en welke financiële en praktische gevolgen het heeft. Daarnaast vraagt de overstap naar aardgasvrij om een lange adem van buurtbewoners. Allereerst moesten de opties onderzocht worden. Hierbij was de uitdaging om bewoners niet alleen te informeren, maar ook actief te betrekken bij de overgang naar aardgasvrij wonen.
Strategie
Vanuit de gemeente ontvingen wij informatie over de inwoners van Utrecht, ingedeeld per wijk volgens de BSR-methodiek. Deze methode werkt op basis van waarden, gedrag en voorkeuren. Hieruit werd per groep inwoners duidelijk wat zij belangrijk vinden rondom het onderwerp aardgasvrij en hoe zij het beste benaderd kunnen worden. Een mooie basis, die ons hielp om een strategie en campagne op maat te maken.
De campagne bestond uit twee fases: informeren en activeren. In de eerste fase lag de focus op het informeren van bewoners, het wegnemen van zorgen en het bieden van participatiemogelijkheden. In de tweede fase maakten we bewoners bewust van de maatregelen die zij zelf kunnen nemen.
Campagne
Met de campagneregel ‘Utrecht Aardgasvrij. Samen komen we dichterbij’, legden we de focus op de samenwerking met bewoners. De communicatie werd per buurt uitgerold, waarbij ‘Utrecht’ werd vervangen door de buurtnaam. Zo creëerden we meer lokale herkenning en een hogere betrokkenheid.
De campagne richtte zich op een persoonlijke en toegankelijke benadering. We fotografeerden in iedere buurt lokale bewoners voor hun voordeur. Dit symboliseerde de verbinding tussen het huis en de wijk. Ook maakten we portretten binnenshuis, met de straat zichtbaar op de achtergrond. Deze zetten we in de volgende fase in.
Toolkit
We maakten per wijk een toolkit met middelen, te beginnen met Oog in Al en Kanaleneiland-Zuid. Deze toolkit bevatte onder andere een wijkbericht, social posts en posters voor openbare plekken. Daarnaast maakten we middelen voor tijdens de informatieavonden voor bewoners. Een videoregistratie van de eerste twee avonden, konden we in de volgende wijken gebruiken als teaser. Inmiddels hebben we de communicatie verzorgd voor zes buurten.
Resultaat
De campagne zorgde voor meer bewustwording en betrokkenheid onder de bewoners van de buurten waar de campagne draaide. De opkomst van de bewonersavonden was hoog, wat een belangrijk doel was van de campagne. De persoonlijke en inclusieve benadering droeg bij aan meer begrip en betrokkenheid bij de energietransitie. Een belangrijke stap naar een duurzaam Utrecht.
De recente ontwikkelingen op het gebied van warmtenetten zorgen ervoor dat het vervolg even stilligt. De plannen voor de volgende fase zijn al uitgewerkt.
Bekijk hier de videoregistratie van de informatiebijeenkomsten:
Bellen
Mailen
Bezoekje
Contact
Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op met adviseur Judith.
De knappe koppen
Aan dit project werkten onder andere…
Judith
Keramieker, zomerkampeerder, Italiëgek, art director
Jorien
Sneakerverzamelaar, citytripper, bokser, ontwerper
Madelief
Doglover, structuurjunkie, warm-voedsel-all-day-every-day, projectmanager
Niels
Metalhead, motorcrosser, durfal, videograaf