Dont’s
Wil jij the war on talent winnen? Laat het volgende dan liefst achterwege.
Alleen focussen op de korte termijn
Op vacatureniveau adverteren en dan maar hopen dat in een korte tijd de sollicitaties binnenstromen? Dat wordt ‘m niet. Waarschijnlijk koop je ook niet direct een auto van een dealer die je niet kent. Het loont dus om eerst zichtbaarheid te creëren als werkgeversmerk (awareness) en van daaruit pas te communiceren vanuit openstaande posities (conversie).
Alleen LinkedIn inzetten
Niks ten nadele van LinkedIn, maar bedenk je wel dat hier maar een beperkt deel van de professionals aanwezig is. Om een voorbeeld te noemen: een grote groep technische professionals of horecapersoneel zijn hier nauwelijks actief. Bedenk ook dat je niet alleen de actief werkzoekende wilt bereiken via bijvoorbeeld jobboards, maar je ook de aandacht wilt richten op de grote groep latent werkzoekenden. Dit geeft de meeste kans op succes. Socialmediaplatformen als Facebook, Instagram, Snapchat en TikTok zijn hier ook zeer geschikt voor.
Nietszeggende vacatureteksten
‘Voor ons toonaangevende bedrijf zijn we op zoek naar een zelfstandige teamplayer die positief in het leven staat. We bieden goede arbeidsvoorwaarden en veel doorgroeimogelijkheden.’ Zzzzzz… Wil je ervoor zorgen dat potentiële medewerkers aangehaakt blijven? Wees dan duidelijk over de functie en laat zien wie je bent als bedrijf.
Slechte werken bij-pagina of -website
Die sollicitaties komen steeds dichterbij… Of toch niet? Check even hoe jouw werken bij-pagina erbij staat. Dit zijn redenen dat kandidaten weer rechtsomkeert maken:
– Niet mobielvriendelijk.
– Eigen organisatie centraal, in plaats van de kandidaat.
– Verplichte cv en motivatie.
– Geen uren of salarisrange noemen.
– Weinig mogelijkheden om in contact te komen. Zorg dat je een optie voor mail-, app- en telefonisch contact geeft.