18-05-2020

Judith de Kleuver

Nieuwe huisstijl: het zit ‘m vaak in de kleine dingen

Veel van onze klanten hebben jarenlang een vaste huisstijl, waarbinnen we werken. Gelukkig krijgen we toch ook regelmatig de opdracht om een huisstijl te ontwerpen. Soms een volledig nieuwe stijl, soms een restyle, opfrissing, doorontwikkeling, of hoe je het ook maar wilt noemen. En dan springen onze ontwerpers op, want van een huisstijl ontwerpen worden we heel erg blij! Hoe werkt dat eigenlijk, zo’n huisstijl ontwerpen?

Visuele briefing

Een huisstijl is niet zomaar even een leuk ontwerp maken; het is altijd ergens op gebaseerd. We starten met de kernwaarden van de organisatie. Als die nog niet vastliggen, wijden onze adviseurs daar eerst een of twee sessies aan, want dat is echt de basis. Daarin worden ook vragen beantwoord als: Wie is de doelgroep? Wat moet de stijl overbrengen?

Dan zijn er heel veel woorden, maar nog geen beeld. Om daar een vliegende start mee te maken, gaan we visueel briefen! Dat is een methode met allerlei verschillende kaartjes waarbij je intuïtief ontdekt welke beeldtaal bij jouw organisatie past. Daardoor wordt de briefing verbreed, en heeft de ontwerper iets meer houvast.

Als het gaat om een restyle, leggen we vervolgens de ‘oude’ stijl naast de uitkomsten van de visuele briefing. Wat past er nog wel? En wat echt niet meer? En bij zo’n restyle (zie ook ons voorbeeld van Ordina) is het ook van belang om te kijken welke elementen écht behouden moeten worden? Het kan een wens zijn om het oude logo te behouden vanwege de grote herkenbaarheid. Vaak is het dan wel een goed idee om hem een lichte opfrissing te geven, zodat hij weer jaren mee kan. Wij adviseren, en onderzoeken dan hoever je kan gaan.

“Wat een stijl écht goed en eigen maakt, zit hem in de details.”

Judith, art director/adviseur

“Wat een stijl écht goed en eigen maakt, zit hem in de details.”

Judith, art director/adviseur

Ready, set, go!

Bijjjjna klaar om te starten, maar eerst nog even omgevingsonderzoek. Welke partijen zijn er in de markt en hoe zien die er uit? Wat valt daarin op?
En dan komt het echt leuke werk: schetsen, fonts proberen, kleurpaletten testen, nog meer schetsen, weggooien, uitwerken, stijlelementen testen, uitproberen op middelen, details finetunen. Wat een stijl écht goed en eigen maakt, zit hem in de details.

Dan komt het kiezen… en dat resulteert dan in minimaal 2 voorstellen voor de nieuwe stijl. Die gaan we bespreken met de klant. En wat de klant dan wil? Meestal iets van A en iets van B, en of we dat even kunnen combineren 😉 Daarna werken we de gekozen stijl uit, en leggen we hem vast. Vanaf dat moment kunnen we stijl uitrollen op alle mogelijke middelen, you name it! Gaat het ook weleens mis?

Meestal zitten we door de grondige voorbereiding heel snel goed, en is de klant heel blij. Maar ook wel eens blijkt iets toch wel erg dicht tegen een bestaand ontwerp aan te liggen. Dan gaan we natuurlijk zo snel mogelijk terug naar de tekentafel. Want wij zijn ervan overtuigd dat we voor elk bedrijf een herkenbare, relevante en unieke stijl kunnen ontwerpen!

Meer weten?

Twijfel je of jullie huisstijl nog passend is? Of start je een nieuw bedrijf? Ik denk heel graag met je mee!
Neem dan vrijblijvend contact met me op middels een e-mail, of neem telefonisch contact met mij op via 06 17 03 44 80.