21-09-2023

Jorien Janssen

Hoe webtoegankelijkheid digitale drempels wegneemt

Online moet iedereen zich welkom voelen. Ja, iedereen! Dus ook mensen met een beperking, moeten volledig gebruik kunnen maken van jouw website, apps of andere online communicatie. Om dit te bereiken moet je al je digitale middelen webtoegankelijk maken. Wat houdt dat in, waarom is het zo belangrijk en waar let je op bij het webtoegankelijk maken? Onze toegankelijkheidsspecialist Jorien legt het je haarfijn uit in dit blog!

De wereld van webtoegankelijkheid

Webtoegankelijkheid zorgt ervoor dat iedereen jouw website of ander digitaal communicatiemiddel kan ‘lezen’, ongeacht hun fysieke of cognitieve capaciteiten. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er internationale richtlijnen opgesteld: de WCAG. Pas je die niet toe? Dan zijn er ruim 2,5 miljoen mensen die jouw informatie in meer of mindere mate niet meekrijgen.

Wie die mensen zijn? Misschien denk je gelijk aan mensen met een visuele beperking, maar veel meer mensen hebben voordeel bij digitale toegankelijkheid . Denk bijvoorbeeld aan mensen met een kleurstoornis, laaggeletterdheid, een motorische beperking, een visuele beperking. Maar ook drie miljoen 65-plussers, waarbij gehoor, zicht, handvaardigheid en informatieverwerking langzaam afneemt.

Wat schrijft WCAG voor?

Enkele voorbeelden van wat de WCAG zoal voorschrijft zijn het toepassen van voldoende kleurcontrast zodat je voorkomt dat lichte letters tegen een lichte achtergrond wegvallen waardoor teksten leesbaar blijven, of het toepassen van de audiodescriptie in video’s, waardoor slechthorenden je video’s toch kunnen volgen.

Maximaal bereik door webtoegankelijkheid

Webtoegankelijkheid is ook belangrijk voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines. Wil je dus je hele doelgroep bereiken en zorgen voor inclusiviteit? Dan is het belangrijk dat al je online communicatie digitaal toegankelijk is. Zo zijn overheidsinstanties wettelijk verplicht te voldoen aan digitale toegankelijkheid. En vanaf 2025 geldt dat ook voor bedrijven op basis van de European Accessibility Act.

Waar let je op?

Bij digitale toegankelijkheid komt veel kijken. Gebruik duidelijke, eenvoudige taal (een goede richtlijn is B1-niveau) en vermijd complexe zinnen of jargon. Zorg ook voor een goed kleurencontrast, het helpt bijvoorbeeld om donkere tekst op een lichte achtergrond te plaatsen.

Toegankelijke afbeeldingen en tabellen

Veel mensen met een beperking maken gebruik van de voorleestool die ingebouwd zit in webbrowsers of pdf-readers. Met een eenvoudig lopende tekst is dit niet ingewikkeld. Komen er grafieken, afbeeldingen en tabellen om de hoek kijken, dan wordt het al een stuk ingewikkelder. Bevat een afbeelding informatie die nodig is om je verhaal over te brengen? Dan moet daar een alt-tekst bij geplaatst worden. Dat zijn beschrijvende teksten die niet zichtbaar zijn voor het blote oog, maar wel voor de readersoftware. Die leest die tekst voor als alternatief voor de afbeelding.

Gebruik je tabellen in je document, dan komt daar heel wat handmatig werk bij kijken, want het toegankelijk maken daarvan doe je niet in een bewerkbaar bestand, maar in een pdf. Moet je een nieuwe pdf maken, doordat er nog een tekstcorrectie is ergens in het document? Dan moet ook de tabel opnieuw toegankelijk gemaakt worden. Doe dit dus als allerlaatste om jezelf veel werk te besparen. Daarnaast snapt de voorleessoftware lege cellen niet, en iconen in cellen zijn ook een no-go. Mijn tip? Houd tabellen zo minimalistisch mogelijk.

Nog wat extra tips
Wil je zelf aan de slag met webtoegankelijkheid? Dan heb ik nog een paar goede tips voor je:

  • Toegankelijkheid begint al bij je content. Houd deze simpel, volledig en gestructureerd en houd rekening met een logische koppenstructuur. En weet: hoe complexer het document, hoe moeilijker het is om toegankelijk te maken. In een enkel geval lukt het zelfs níet.
  • Ga je het vormgeven? Doe dan eens je ogen dicht en verplaats jezelf in een ander. Denk aan: ‘wat heb ik nodig om dit middel te kunnen begrijpen?’ en ‘wat kan ik juist weglaten?’. Zo heeft een illustratie of foto niet altijd een alt-tekst nodig als dit alleen maar afleidt van de boodschap.
  • Maak gebruik van toegankelijkheidstools om te testen of je communicatiemiddel webtoegankelijk genoeg is, voordat je het publiceert.

Hulp nodig bij het toegankelijk maken van je documenten?

Nogmaals: door digitale toegankelijkheid toe te passen, bereik je pas écht je gehele doelgroep! Lukt het je niet om jouw middelen webtoegankelijk te maken? Dan helpen we je graag! Wij hebben namelijk de expertise en het enthousiasme in huis om jouw online communicatiemiddelen toegankelijk te maken voor iedereen. Meer weten? Mail dan naar [email protected].